Czy skutery elektryczne są szansą dla naszego środowiska?

electric-scooter-4253800_1920

Miasta w Polsce opanowały hulajnogi i skutery elektryczne. Ich wkroczenie na rynek spotkało się ze skrajnymi opiniami – z jednej strony powstał obóz, który widział szereg zalet dla “klasycznych” pojazdów – z drugiej pojawiła się perspektywa niebezpieczeństw na drogach i rosnących wydatków związanych z naprawą i konserwacją. W rzeczywistości jednak największym prowodyrem wprowadzenia tego typu pojazdów była… troska o nasze środowisko.

Tylko czy faktycznie skutery elektryczne dla dorosłych to dobry kierunek? Czy ich wprowadzenie odbiło się pozytywnie na naszej ekologii? Jakie są zalety i wady tego rozwiązania?

O co chodzi z tym skuterem?

Skuter elektryczny wyglądem przypomina klasyczny skuter spalinowy. Zasadniczą różnicą jest, iż jeździ on – jak sama nazwa wskazuje – na napędzie elektrycznym, którego celem jest zmniejszenie emisji spalin. Wiele miast w Polsce wprowadziło ten typ pojazdu, chcąc tym samym zmniejszyć wydzielanie spalin i smogu.

Zamiast klasycznego zbiornika na paliwo montuje się w jego środku baterię. Akumulator ładuje się za pomocą ładowarek 230 V, które przypominają klasyczne zasilacze na laptopy.

Czy skutery są ECO?

Skutery elektryczne Warszawa, skutery elektryczne Szczecin i wszelkie inne stacje skuterów w Polsce powstały z myślą o naszym środowisku. Zmiany klimatyczne, ogrom spalin i duże problemy z zanieczyszczonym powietrzem pozwalają sądzić, że skutery odciążą mocno eksploatowana planetę.

Faktycznie, z punktu widzenia przeciętnego konsumenta te założenia mają sens i się sprawdzają. W końcu silnik elektryczny jest dużo lepszą alternatywą dla powietrza, zwłaszcza gdy zestawi się emisję z silnikiem na benzynę lub gaz.

No i… na tym właściwie kończą się pozytywne, proekologiczne zalety tego rozwiązania – ostatecznie z punktu widzenia producenta sytuacja nie jest już tak oczywista. Baterie do pojazdów elektrycznych wymagają produkcji, co w całym procesie dalekie jest od działań proekologicznych. Badania prowadzone przez specjalistów informują, że pojazdy elektryczne przez pierwsze dwa lata są bardziej trujące niż wszelkie pojazdy spalinowe. Te statystyki to wynik głównie produkcji szkodliwych baterii.

Czy to oznacza, że ekologiczne skutery elektroniczne są kłamstwem? Nie do końca. Po upływie wspomnianych już dwóch lat faktycznie pojazdy elektryczne wyraźnie przodują w rankingu na najbardziej prośrodowiskowy pojazd. Nie jest chyba zaskoczeniem, że w ogólnym rozrachunku to pojazdy spalinowe pod kątem emisji dwutlenku węgla do atmosfery wypadają dużo słabiej.

Zalety i wady skuterów elektrycznych

Największą zaletą skuterów elektrycznych jest cicha praca – doceniana zwłaszcza przez mieszkańców osiedla, jak i ekonomiczność i ekologiczność tego rozwiązania. Niski koszt jazdy oraz brak wytwarzanego CO2 to bez wątpliwie solidny filar działań proekologicznych. Przeliczając koszty na kilometry trasy okazuje się, że skutery kosztują poniżej 2 złotych za 1km trasy. O ile na niewielkim odcinku drogi różnica w cenie nie jest zauważalna, o tyle na dłuższej trasie różnica ta jest odczuwalna dla naszego portfela. Kolejną zaletą jest nowoczesna konstrukcja, która zapewnia dużo mniejszą awaryjność.

Listę wad rozpoczyna konieczność regularnego ładowania pojazdów, co w oczywisty sposób trwa dłużej niż atakowanie klasycznego baku. Uśredniając – naładowanie jednego skutera trwa nawet powyżej 6 godzin, z uwzględnieniem trasy wynoszącej do 60 kilometrów. Oznacza to, że skuter jest doskonałym pojazdem miejskim, nie sprawdzającym się na dłuższe trasy. Głównym klientem skuterów są więc młodzi ludzie dojeżdżający do pracy lub szkoły, odbywający stałą i niedługa trasę. Drugą wadą jest wspomniana już produkcja baterii, która z punktu widzenia ekologii jest daleka od działań prośrodowiskowych.

Znajdź dla siebie najlepszą pożyczkę spośród

51 ofert
Sprawdź wszystkie ofertySprawdź

Wsyłając teraz wniosek pieniądze możesz otrzymać w 15 min!