Jak zdobyć, jak wyrobić i na czym polega podpis kwalifikowany?

sign-pen-business-document-48195

Rozwój technologii i nowoczesnych rozwiązań przyczynia się do poszukiwania praktycznych sposobów na organizowanie i przeprowadzanie procesów urzędowych (i nie tylko). Wśród funkcjonalnych pomysłów i postępującej cyfryzacji powstał m.in. Profil Zaufany i podpis kwalifikowany. To dzięki nim podpisywanie umów na odległość stało się nie tylko możliwym, ale również – o wiele łatwiejszym – zadaniem.

Jak wyrobić taki podpis? Ile on kosztuje i w jakich sytuacjach może okazać się pomocnym? Czy podpis kwalifikowany jest doskonałą alternatywą dla Profilu Zaufanego, a jeśli nie – to który z nich warto założyć w pierwszej kolejności?

Czym jest bezpieczny podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny jest alternatywą dla klasycznego, własnoręcznego podpisu, którego składamy na najważniejszych dokumentach czy umowach. Prawnie ma on identyczną moc co klasyczny, własnoręczny podpis, pod warunkiem, że jest on poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym. Co ważne – z podpisu korzystać może jedynie osoba, która jest właścicielem zarówno certyfikatu, jak i samego podpisu. Zgodnie z jego założeniem używać go możesz w przypadku dowolnego, każdego dokumentu.

Profil zaufany, a elektroniczny podpis

W odróżnieniu od tzw. Profilu Zaufanego, podpis może służyć nie tylko w przypadku spraw urzędowych, ale także wszelkich umów zawieranych na odległość. Wielokrotnie pozwala na bezpieczne korzystanie z np. aukcji elektronicznych, a także platform przetargowych. Jedno więc nie wyklucza i nie zastępuje drugiego, dlatego warto być właścicielem pierwszego i drugiego rozwiązania.

Jak uzyskać podpis kwalifikowany?

Odpowiadając na pytanie jak uzyskać podpis elektroniczny musimy wskazać Narodowe Centrum Certyfikacji, w którym to znajduje się dokładna, pełna lista dostawców podpisów kwalifikowanych. Warto się z nią zapoznać, uwzględniając niezbędny zestaw, który składa się na stworzenie podpisu.

W tym elemencie wyróżnia się:

  • specjalną kartę kryptograficzną, która posiada certyfikat kwalifikowany
  • czytnik kart, podłączany do komputera,
  • oprogramowanie, niezbędne do zainstalowania.

Podpis elektroniczny cena 2020?

Cena uzależniony jest od zestawu, który wskazaliśmy powyżej. Oczywiście należność dyktują dostawcy, a także okres ważności otrzymanego certyfikatu. Szacunkowo zestaw kosztuje około 300 zł brutto.

Co możesz podpisać w taki sposób?

Obecnie przy pomocy podpisu elektronicznego podpisać możesz ogrom dokumentów. Wśród tych najpopularniejszych wymienia się m.in.

  • możliwość składania deklaracji w systemie Płatnik,
  • składanie deklaracji podatkowych,
  • składanie sprawozdań wysyłanych do KRS,
  • Rejestracja (i identyfikacja) osób biorących udział w aukcjach i przetargach,
  • zawieranie umów na aukcjach,
  • uwierzytelniania transakcji bankowych,
  • składania zleceń na aukcjach internetowych,
  • podpisywanie faktur elektronicznych,
  • wysyłanie dokumentów do administracji publicznej,
  • potwierdzanie tożsamości w kontaktach z urzędami.

Mówiąc więc wprost i ogólnie – podpis kwalifikowany okazuje się być pomocnym zarówno w przypadku dokumentów niezbędnych do komunikowania się z administracją, jak i do komunikacji firmowej i prywatnej.

Znajdź dla siebie najlepszą pożyczkę spośród

51 ofert
Sprawdź wszystkie ofertySprawdź

Wsyłając teraz wniosek pieniądze możesz otrzymać w 15 min!