Reklamacja, według praw konsumenta, jest nieodzownym prawem, które zostaje na nas nałożone i z którego w każdej chwili możemy skorzystać. Opcja ta dotyczy również reklamowania usług bankowych. Jak ją stworzyć? Na co zwrócić uwagę? Co zrobić, gdy okres rozpatrzenia się przedłuża? W ramach odpowiedzi na te pytania przygotowany został wzór reklamacji oraz najważniejsze podpowiedzi, które pozwolą przygotować poprawny plik.
Co podać w reklamacji do banku?
Decydując się na złożenie reklamacji pisemnej, musimy zawrzeć w niej kilka najważniejszych, składowych elementów. Uwzględnienie ich w treści z pewnością pozwoli usprawnić proces, a tym samym otrzymać ostateczną decyzję. Wśród tych elementów wyróżnia się zatem:
- dane osobowe, które pozwolą zidentyfikować nas, jako konsumentów i klientów banku. W tym elemencie musisz wspomnieć o swoim imieniu, nazwisko, PESELu lub NIPie, jeżeli reklamacja składana jest przez firmę, a nie osobę prywatną.
- dane kontaktowe, które pozwolą na szybką korespondencję – poczynając od numeru telefonu, po email czy adres zamieszkania
- dane, które pozwolą zidentyfikować źródło składanej reklamacji – numer konta, numer umowy
- treść reklamacji, będąca głównym źródłem informacji. Należy w niej ująć: powód reklamacji, zastrzeżenia, warunki i oczekiwania, które niesie za sobą owa reklamacja.
- warto w reklamacji wskazać najoptymalniejszą dla nas drogę komunikacji i odpowiedzi na złożony wniosek.
Reklamacja wzór, czyli jak napisać reklamację do banku?
Reklamacja złożona do banku może dotyczyć każdego obszaru, a co za tym idzie – wiążącej nas umowy. Taka forma jest rodzajem skargi, która jest podstawą do zmiany lub wypowiedzenia dotychczas świadczonych usług. Jeśli więc nie jesteśmy zadowoleni z przebiegu usługi, doświadczamy szeregu nieprawidłowości, to jak najbardziej może dojść do reklamacji.
Reklamacja powinna być dosadna, krótka i jasno przedstawiając problem. Ważne jest, aby zawrzeć w niej nasze racje, oczekiwania i niespełnione obietnice. Nie trzeba do tego pomocy prawnika lub rzecznika – taki dokument jesteśmy w stanie napisać samodzielnie.
Pamiętaj, aby we wniosku, jasno wskazać co jest powodem naszej reklamacji. W tym elemencie skarga może dotyczyć zarówno sposobu naliczenia opłat, jakości świadczonych usług, niewywiązania się z deklaracji lub umowy, błędów, na skutek których staliśmy się ofiarami.
Jak złożyć deklarację w banku?
Dokument można składać w różnoraki sposób, wśród nich wyróżnia się min:
- klasyczną formę pisemną, składaną w placówce naszego banku
- drogą pisemną, wysyłaną za pomocą poczty polskiej
- podczas rozmowy telefonicznej, która jest nagrywana
- za pomocą elektroniki, w tym bankowości elektronicznej
- za pomocą formularza, dostępnego na stronie internetowej naszej placówki
- faksem
Reklamacja do banku – darmowy wzór do pobrania doc/pdf
Rozpatrzenie reklamacji
Czas oczekiwania na odpowiedź, według prawa polskiego, wynosi 30 dni. Zdarza się jednak, że proces ten jest przedłużony o kolejne 30 dni. Odpowiedź na reklamację następuje za pomocą listu, smsu, wiadomości tekstowej przesłanej na adres email, a także po rozmowie telefonicznej. Odpowiedź, oprócz zatwierdzenia lub odmówienia, zawierać także musi uzasadnienie decyzji, informację na temat podmiotu (wraz ze wskazaniem elementów umowy), imię i nazwisko osoby, która odpowiada za decyzję
W przypadku opóźnienia, mamy prawa wymagać zarówno podania przyczyny owego spóźnienia, jak i podania konkretnego, nowego terminu realizacji reklamacji.
Brak komentarzy!