Na co zwrócić uwagę, odbierając mieszkanie od dewelopera?

move-2481718_1920

Nadszedł ten wyjątkowy moment – w końcu możesz odebrać swoje wymarzone mieszkanie! Po wielu dniach i tygodniach działań w urzędzie, oglądania katalogów ulubionych firm wnętrzarskich, analizowaniu kosztów i wertowania inwestycji na rynku nieruchomości, przyszedł dzień odbierania kluczy. Wbrew pozorom jest to ważny dzień, nie tylko ze względów emocjonalnych, ale również – finansowych. Bo o ile odbiór bez wad może wydawać się zbędny, to o tyle odbiór wykazujący szereg uchybień może uchronić nas przed utratą pieniędzy czy podpisaniem nieuczciwej umowy.

Jak sprawdzić, czy kupione mieszkanie od dewelopera jest zgodne z pierwszym projektem? Na co zwrócić uwagę, aby mieć pewność bezpiecznego kąta, które nie generuje kolejnych kosztów remontowych? Czy są pytania, które warto zadać i dlaczego w ogóle warto poświęcić temu wydarzeniu trochę więcej uwagi? Na wszystkie te pytania odpowie poniższy materiał.

Czym jest odbiór mieszkania?

Zacznijmy od początku, czyli od tego czym jest, czemu służy i dlaczego w ogóle uczestniczy się w odbiorze mieszkania. Żeby lepiej zrozumieć jego sens, posłużmy się przykładem. Zakup mieszkania od dewelopera wiąże się z otrzymaniem lokum w stanie tzw. pierwotnym. Oznacza to, że w mieszkaniu nikt wcześniej nie mieszkał, a cały proces jego urządzania spoczywa na Twoich rękach. Odbierając mieszkanie otrzymujemy więc “szkielet”, zgody z tzw. rzutem lub wcześniej oglądanymi planami inwestycji. Co jednak, gdy sypialnia okaże się być za mała, a płytki na balkonie ruszają się pod naciskiem spacerujących domowników?

Temu właśnie służy odbiór techniczny mieszkania. To dzięki niemu sprawdzany i oceniany jest stan mieszkania, jeszcze przed oddaniem do użytku (mówiąc wprost – przed urządzaniem go). Na tym etapie użytkownicy mogą zgłosić deweloperowi wszystkie uwagi dotyczące wykonania lokalu, które następnie tworzone są w formie protokołu. Całemu procesowi towarzyszy przedstawiciel dewelopera i – jeśli się na niego zdecydujemy – inżynier, który obiektywnie i przy pomocy fachowej wiedzy, oceni lokal wraz z nami. Co ważne, uwagi te nie mogą opierać się na subiektywnej opinii (np. że nie podoba się kolor użytego materiału) – tu najważniejsze jest analityczne podejście “na chłodno”, które zgodne jest z umową i obietnicami dewelopera.

Odbiór mieszkania od dewelopera – jak się do tego przygotować?

Na spotkanie z przedstawicielem warto się przygotować. Poniżej przedstawimy kilka prostych rad, które ułatwią ten ważny moment.

  • umów się na przyjęcie mieszkania w ciągu dnia, kiedy wpada do niego światło dzienne.
    To dzięki niemu zauważysz więcej ewentualnych nieprawidłowości. Punktowe światło (np. w postaci latarki) nie uwydatni plam lub nierówności, które mogą świadczyć o lichej konstrukcji lub nieprawidłowych materiałach.
  • zarezerwuj sobie kilka godzin – nie śpiesz się, nie twórz presji. Niektóre odbiory, zwłaszcza odbywane pod okiem specjalisty, trwają ponad 2 godziny.
  • poproś o pomoc swojego znajomego lub inspektora, który spojrzy na mieszkanie obiektywnym okiem. Inspektor nie jest konieczny, ale posiada wiedzę i nie ma ładunku emocjonalnego do zakupionego mieszkania, przez co zauważy więcej niż przyszli mieszkańcy. Pamiętaj, że zgłaszanie wad przed odbiorem jest dużo łatwiejsze do wyegzekwowania ich naprawy, niż po.
  • przeczytaj umowę i zabierz ją ze sobą – opieranie się na konkretnych zapisach i punktach ułatwi sporządzenie protokołu.
  • zanotuj normy budowlane i warunki techniczne – dzięki nim odbiór przebiegnie sprawniej.
  • weź ze sobą miarkę, kątownik i poziomicę, aby ocenić min. czy ściany w mieszkaniu są proste.
  • nie bój się zgłaszać wad, pamiętaj, że odbiór nie jest przykrym obowiązkiem, a zabezpieczeniem, z którego zawsze warto skorzystać. Deweloper nie może wycofać się z podpisanej już umowy, a zgłoszenie przez ciebie wad jest twoim prawem, z którym każda firma musi się liczyć. Dopiero po usunięciu wszystkich usterek i po uzyskaniu całkowitej pewności, że mieszkanie spełnia twoje standardy, podpisz protokół, o którym wspominamy poniżej.

Przed spotkaniem dobrze jest popytać znajomych lub przeszukać portale internetowe, aby dowiedzieć się jakie błędy najczęściej popełniają polscy deweloperzy. Kilka z nich przedstawiamy poniżej.

Najpopularniejsze błędy

Nawiązując do błędów polskich deweloperów, stworzona została lista najczęściej popełnianych błędów. Zapamiętaj je i zwróć na nie uwagę, gdy będziesz odbierał swoje klucze. Poniższe elementy to jedynie garstka problemów, dlatego pamiętaj, aby zwrócić uwagę na wszystkie, ważne aspekty:

  • niewystarczająca ilość gniazdek elektrycznych (lub ich nieprawidłowe rozmieszczenie);
  • złe rozmieszczenie grzejników (niezgodne z pierwotnym planem);
  • nierówne parapety (lub ich brak);
  • nierówne ściany, sufity i podłogi;
  • ruchome płytki na tarasie lub balkonie (lub ich brak);
  • nieodpowiednie materiały do montażu np. okien;
  • inny układ przyłączy elektrycznych lub instalacji.

Na te rzeczy zwrócić największą uwagę?

Poświęćmy nieco więcej uwagi na powyższe, najczęściej popełniane błędy. Z czego one wynikają? Jak je dostrzec? Co może świadczyć o ich obecności?

1) Powierzchnia mieszkania

Powierzchnia mieszkania jest priorytetem, ponieważ stanowi za podstawę rozliczeniową z deweloperem. To na podstawie metrażu wyceniana jest wartość mieszkania, dlatego tak istotne jest, aby zapłacić dokładną cenę za metraż, który faktycznie został oddany w nasze ręce. Metraż liczony może być w różny sposób, np. z tynkiem lub bez tynku. Zwróć także uwagę, czy w umowie znajduje się zapis o możliwym marginesie błędu (deweloperzy często zastrzegają sobie prawo do błędu, oznaczając go 1% lub 2% procentami). Pamiętaj jednak, że bez względu na zapis, masz prawo odstąpić od umowy, jeśli podczas odbioru uznasz, że metraż nie jest zgodny z deklaracjami dewelopera.

2) Proste ściany i sufity

Problem krzywych ścian lub sufitów jest jednym z najczęściej powielanych. Pion i poziom jest istotny z punktu widzenia wystroju wnętrz, ale także jakości wykonywanej inwestycji. Zabierając ze sobą kątownik lub poziomicę możesz ocenić stan tych elementów – poczynając od tego czy równo nałożony jest tynk i czy pojawiają się zgrubienia. Zwróć również uwagę, czy ściany są suche i czy w kątach, pod dachem, nie widać niepokojących plam.

Analogicznie sprawdź również podłogi. Najbardziej pomocną okaże się być… piłeczka tenisowa, która po położeniu na ziemi powinna pozostać w miejscu. Nierówna podłoga może być wyjątkowo niekomfortowa i z punktu widzenia planowania wnętrza – uciążliwa. Dlatego też nie lekceważ i nie zapomnij o tym kroku.

3) Szczelne drzwi i okna

Nieszczelne okna lub drzwi są niezwykle uciążliwe zwłaszcza zimą, kiedy to chłodne powietrze dociera do wnętrza, przyczyniając się do niższych temperatur, pomimo włączonego ogrzewania. To z kolei odbije się na kosztach ogrzewania, które i tak są wysokie zarówno pod kątem inwestycyjnym, jak i eksploatacyjnym. Zwróć zatem uwagę czy okna i drzwi otwierają się prawidłowo, czy wokół nich nie ma rys lub nierówności i czy pomiędzy ramą a futryną znajduje się przestrzeń.

4) Pełen zestaw kluczy

Oczywistym jest, że w momencie odbierania kluczy do mieszkania dostaniesz klucze do głównego wejścia. Zwróć jednak uwagę, czy w pęku znajduje się kluczyk do skrzynki z licznikami, bezpiecznikami, do skrzynki pocztowej, garażu, a także bramy, drzwi do klatki lub ogrodzenia. Przyjęło się również, że przyszły właściciel otrzymuje zapas kilku kluczy, tak aby nie musiał wyrabiać kolejnych kompletów na swój koszt. Sprawdź, czy wszystkie klucze pasują do skrzynek i bram.

5) Czy możliwe będzie podłączenie telewizora i internetu?

W tym celu sprawdza się poprawność rozmieszczenia instalacji teletechnicznej, która pozwoli ci wybrać dowolnego usługodawcę. Według prawa, budynki wybudowane po 2013 roku mają obowiązek doprowadzenia światłowodu oraz instalacji, umożliwiającej odbiór telewizji kablowej i naziemnej. Upewnij się zatem, że obie z nich znajdują się w twoim mieszkaniu. Oczywiście, nie możesz zrobić tego samodzielnie, więc zapytaj o to przedstawiciela firmy deweloperskiej.

6) Wentylacja

Unoszące się zapachy powinny mieć ujście w wentylacji, dzięki której mieszkańcy są nie tylko bezpieczni, ale także nie są narażeni na uporczywy zapach i wilgoć z np. kuchni. W mieszkaniach więc powinny znajdować się szyby wentylacyjne. Upewnij się, że szyby te rozłożone są zgodnie z planem otrzymanym od dewelopera, a także że nie są zanieczyszczone lub zakurzone.

Uwaga! Pamiętaj, że odbiór techniczny obejmuje także taras, balkon czy komórkę lokatorską. Nie zapomnij ich sprawdzić, zanim podpiszesz protokół!

Protokół… i co dalej?

Po skończonym odbiorze spisywany jest protokół, który trafia do dewelopera. Ten ma obowiązek naprawić usterki w ciągu 30 dni, dając wcześniej informację zwrotną, po maksymalnie 14 dniach od złożonych dokumentów.

Znajdź dla siebie najlepszą pożyczkę spośród

51 ofert
Sprawdź wszystkie ofertySprawdź

Wsyłając teraz wniosek pieniądze możesz otrzymać w 15 min!