Oznaczenia opon – o czym informują i jak je odczytać?

winter-tires-2861853_1920

Wybór właściwych opon do swojego auta, jest równie ważny, co wybór odpowiedniego mechanika, ubezpieczenia OC oraz elementów wyposażenia. Znajomość parametrów widniejących na dotychczasowych oponach może pomóc w dokonywaniu zakupów, zmniejszając ryzyko ich, niewłaściwych decyzji konsumenckich.

Zastanawiałeś się kiedyś co na twojej oponie oznacza rysunek słońca? Wiesz co oznacza litera, symbolizująca indeks prędkości? Jaki właściwie rozmiar opon powinieneś kupić? Sprawdźmy!

Oznaczenie opon: rozmiar

Najważniejszym parametrem, który powinien być podstawowym kryterium podczas wybierania twojej opony, jest oczywiście jej rozmiar.

Numer zapisany na bocznej ścianie opony składa się z pewnej liczby, ukośnej kreski oddzielającej i kolejnego numeru seryjnego.

Przykładowo weźmy na warsztat numer: 203/56R13. Pierwsza liczba oznacza szerokość ogumienia, wyrażonego w milimetrach. Druga liczba to profil będący procentową wielkością wysokości do szerokości opony.Trzecia liczba to średnica felgi, na której zamontowana musi być nasza opona.

Wskaźnik rozmiaru opony powinien zainteresować nas w pierwszej kolejności, bowiem nieprzestrzeganie zaleceń producenta może skutkować np. obcieraniem opon o nadkola, a tym samym – jej niszczeniu.

Sezon vs. oznaczenie opon całorocznych

Obecnie w naszym kraju obowiązuje podział na 3 rodzaje opon, które uzależnione są od tzw. sezonów. Wśród nich wymienia się:

  • oznaczenie opon zimowych
  • oznaczenie opon letnich
  • oznaczenie opon całorocznych

Zimówki poznamy po oznaczeniu 3PMSF lub M+S. Pierwsze oznaczenie nawiązuje do angielskiego skrótu, występującego w formie symbolicznego, potrójnego szczytu górskiego. Warto zwrócić uwagę na istnienie tych symboli, bowiem tylko one są zgodne z dyrektywami UE i ONZ. Drugi skrót znajdziemy na oponach błotno-śniegowych.

Opony letnie oznaczone są symbolem chmurki z deszczem lub słońcem, a opony całoroczne napisem All Season lub symbolem czterech pór roku.

Opony oznaczenia: indeks prędkości

Wspomniany powyżej indeks prędkości informuje nas o dopuszczalnej prędkości jaką można się poruszać na danej oponie. Oznaczenie to ujęte jest w formie maksymalnej (czyli nieprzekraczalnej).

Sam symbol określony jest przy pomocy jednej litery, której przypisaną prędkość podajemy poniżej.

Indeks tworzy się w oparciu o osiągi samochodów, dopuszczając przy tym możliwość montażu opon o niższym indeksie (zwłaszcza w przypadku opon zimowych). Indeks wyższy oznacza twardszą mieszankę, dlatego to opony niższych prędkościach cieszą się większym zainteresowaniem i uznaniem.

  • symbol M – do 130 km/h
  • symbol N – do 140 km/h
  • symbol P – do 150 km/h
  • symbol Q – do 160 km/h
  • symbol R – do 170 km/h
  • symbol S – do 180 km/h
  • symbol T – do 190 km/h
  • symbol H – do 210 km/h
  • symbol V – do 240 km/h
  • symbol W – do 270 km/h
  • symbol Y – do 300 km/h

Indeks nośności

Ten rodzaj indeksu określa nam maksymalne, dopuszczalne obciążenie opony przy jednocześnie zachowanej prędkości oznaczonej powyższym indeksem prędkości. Nośność określona jest dwoma lub trzema cyframi.

Parametr ma szczególnie duże znaczenie w przypadku aut dostawczych lub dużych vanów. Istniejące napisy XL, RF i Extra Load wskazują na opony o tzw. podwyższonej nośności.

Ciśnienie

Maksymalnie dopuszczalne ciśnienie wyprzedza napis Max Inflation, lub po prostu MAX. Jej zawartość podawana jest w jednostkach wyrażonych PSI lub kPa. Parametr ten może być istotny, jeśli wyjątkowo intensywnie eksploatujemy nasz pojazd. W przypadku normalnego zużycia wartość ta traci na znaczeniu, a ryzyko zniekształcenia gumy gwałtownie spada.

Uwaga! Pamiętaj, aby nie przekroczyć dopuszczalnej wartości ciśnienia w oponie.

Znajdź dla siebie najlepszą pożyczkę spośród

51 ofert
Sprawdź wszystkie ofertySprawdź

Wsyłając teraz wniosek pieniądze możesz otrzymać w 15 min!